Plan pracy Warsztatu Terapii Zajęciowej Z.S. "BONA" sp. zo.o.

 

   Działalność Warsztatu Terapii Zajęciowej Zakładów Spożywczych  "BONA" w Łomży, ze względu na zróżnicowaną niepełnosprawność  uczestników, polega na niżej wymienionych formach terapii (z uwzględnieniem indywidualnego jej toku):

Zajęcia podstawowe prowadzone są w następujących pracowniach:
1. życia codziennego (dwie pracownie),
2. rękodzieła artystycznego,
3. ceramiczno-plastycznej,
4. politechnicznej,
5. komputerowej,
6. biologicznej,

7. edukacji i umiejętności społecznych,

Zajęcia dodatkowe to:
1. muzykoterapia,
2. rehabilitacja ruchowa,

 

   Na bieżąco uczestnikami WTZ opiekuje się psycholog, pielęgniarka (która prowadzi także spotkania z uczestnikami w zakresie zachowania higieny osobistej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy przed lekarskiej). Takie traktowanie terapii pozwala nie tylko rozwijać podstawowe umiejętności uczestników WTZ, ale też zdobywać kwalifikacje specjalistyczne, podnosić poziom uspołecznienia, usprawniać ich fizycznie.

 

Realizacja terapii zajęciowej w Warsztacie ma na celu:

 

  • 1. Nauczenie zaradności życiowej i umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej, w rodzinie i społeczeństwie,
  • 2. Rozwój sprawności ruchowej i manualnej,
  • 3. Przyswojenie przez uczestników wiadomości o otaczającym ich środowisku społecznym, przyrodniczym i technicznym
  • 4. Wdrożenie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w rożnych sytuacjach życiowych,
  • 5. Nauczenie korzystania z określonych narzędzi i urządzeń technicznych,
  • 6. Przygotowanie do pracy zawodowej w warunkach chronionych,
  • 7. Przygotowanie do korzystania z różnorodnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego oraz w miarę posiadanych możliwości - organizowania sobie czasu wolnego.


W celu poznania i utrwalenia czynności samoobsługowych realizowane będą zadania w zakresie:

 

  • 1.Sygnalizowanie i załatwianie potrzeb fizjologicznych,
  • 2.Samodzielne ubieranie i rozbieranie się, zakładanie luźnej bielizny, wieszanie odzieży na wieszaku, układanie jej na krześle,
  • 3.Poprawne zakładanie i zdejmowanie obuwia, sznurowanie, ustawianie w określonym miejscu, wycieranie obuwia przed wejściem do mieszkania,
  • 4.Mycie rąk z zachowaniem kolejnych czynności i etapów, wycieranie ręcznikiem, odkręcanie i zakręcanie kranu,
  • 5.Posługiwanie się chusteczka do nosa,
  • 6.Twieranie i zamykanie drzwi (przy i bez użycia klucza),
  • 7.Posługiwanie się przedmiotami codziennego użytku, przeznaczonymi do utrzymania higieny osobistej, czystości odzieży oraz pomieszczeń,
  • 8.Poprawne spożywanie pokarmów: dokładne ich gryzienie, przeżuwanie, wycieranie ust serwetką,
  • 9.Poprawne posługiwanie się sztućcami,
  • 10.Samodzielne czesanie się.

 


Współżycie w środowisku:

 

  • 1.Pomaganie mniej sprawnym w podstawowych czynnościach samoobsługowych,
  • 2.Współdziałanie parami (lub w liczniejszych grupach) podczas gier i zabaw,
  • 3.Współżycie w grupie, rozwijanie cech moralnych takich jak: życzliwość, sprawiedliwość, szacunek, uczciwość, koleżeńskość,
  • 4.Używanie wobec innych form grzecznościowych,
  • 5.Kulturalne zachowanie się przy stole,
  • 6.Poszanowanie cudzej własności,
  • 7.Umiejętność organizowania imprez i spotkań towarzyskich,
  • 8.Troska o estetyczny wygląd pomieszczeń i najbliższego otoczenia (np. obiektu WTZ, pracowni terapii zajęciowej),
  • 9.Odpowiednie zachowanie się w miejscach publicznych,

10.Wypowiadanie próśb, życzeń, pytań.