29.09.2020

Warsztat Terapii Zajęciowej w Łomży miał przyjemność uczestniczenia w projekcie „HistoGranie’’ organizowanego w naszym mieście przez Miejską Bibliotekę Publiczną. W poniedziałek 07.09.2020 braliśmy udział w wycieczce edukacyjnej. Spacerowaliśmy po Łomży w dość licznej grupie, pan przewodnik opowiadał nam ciekawostki historyczne związane z naszym miastem. Zwiedzaliśmy Katedrę Św. Michała Archanioła, która była częściowo zniszczona w czasie II wojny światowej. Katedra w ciągu ponad czterech wieków poddawana była wielu renowacjom i przebudowom. Kościół jest późnogotycki, z barokowymi szczytami fasady. Okna budowli są ostrołukowe z witrażami, sklepienia gwiaździste i kryształowe. We wnętrzu katedry jest wiele nagrobków. Byliśmy też w Klasztorze Ojców Kapucynów i w Kościele Trójcy Przenajświętszej należącym do Zakonu Sióstr Benedyktynek, w którym umieszczony jest cudowny obraz Matki Boskiej, pochodzący z Leśnej Podlaskiej. Jest to mały Kościół, ale piękny. Klasztor Kapucynów został wzniesiony na skarpie nad Narwią (tzw. Popowa Góra), posiada trzy skrzydła. Na jego wewnętrznym dziedzińcu ustawiono figurkę Matki Boskiej Częstochowskiej. Pan przewodnik pokazywał nam zdjęcia starej Łomży. Spacerowaliśmy Po ulicy Senatorskiej i oglądaliśmy kamienice. Byliśmy na Starym Rynku i patrzyliśmy na wykopaliska archeologiczne. Wracaliśmy ulicą Dworną. Przewodnik opowiadał nam też o starym kinie.

Parę dni później uczestniczyliśmy w kolejnej wycieczce edukacyjnej, tym razem zwiedzaliśmy Forty w Piątnicy będące fragmentem XIX-wiecznych umocnień Twierdzy Łomża. Wysłuchaliśmy ciekawych opowieści dotyczących wojny oraz przeszliśmy się ciemnymi korytarzami schronów. Zwiedziliśmy również Muzeum Forteczne, gdzie podziwialiśmy wystawę z ekwipunkiem oraz bronią.

Ostatnią atrakcją związaną z projektem „HistoGranie” była gra terenowa p.t. „Łomżyńskie wędrówki”, która odbyła się 29 września. Zostaliśmy podzieleni na cztery zespoły, po czym wędrowaliśmy ulicami Łomży. Wszystkie grupy starały się jak najszybciej rozwiązać zagadki i polecenia tematyczne związane ze znanymi miejscami w Łomży takimi jak katedra, ratusz. Za każde prawidłowo wykonane zadanie przydzielane były punkty. Na koniec gry spotkaliśmy się ponownie w budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej, gdzie wyłonieni zostali zwycięzcy i nastąpiło wręczenie pamiątkowych dyplomów, nagród. Nikt nie wrócił z pustymi rękami.

Wszyscy chętnie spotkaliśmy się 2 października na spotkaniu podsumowującym projekt „HistoGranie”. Z uśmiechami na twarzach oglądaliśmy zdjęcia z wycieczek, w których uczestniczyliśmy oraz z dumą zaprezentowaliśmy wykonane przez nas lapbooki i gry planszowe. Na koniec spotkania zostaliśmy poczęstowani kawą oraz pysznymi wypiekami. Jesteśmy bardzo wdzięczni Miejskiej Bibliotece Publicznej w Łomży za zaproszenie do uczestnictwa w tak niezwykłej przygodzie, z której wynieśliśmy nową wiedzę na temat naszego miasta.

Maciej Ruszczyk

Krzysztof Dymek

Więcej informacji o projekcie "HistoGranie" na stronie 4lomza.pl, link poniżej:

Sukces bibliotecznego projektu „HistoGranie”